PRIMJEDBE I PRIJEDLOZI NA PRIJEDLOGE NACRTA
AKATA
Vezano
uz javno savjetovanje o odlukama Grada Zagreba koje se odnose na najam gradskih
stanova, 20. kolovoza ove godine istekao je rok za dostavu primjedaba i
prijedloga na Nacrt prijedloga Odluke o najmu, dok je rok za primjedbe i
komentare na Nacrt prijedloga Zaključka o visini najamnine za stanove kojima
upravlja Grad Zagreb istekao 24. kolovoza.
Prema
navodu u obrascima za sudjelovanje javnosti u internetskom savjetovanju, sve
pristigle primjedbe/prijedlozi bit će
javno dostupne na internetskoj stranici Grada Zagreba, ukoliko se iste ne budu
smatrale uvredljivima i/ili irelevantnima.
Kako
u internetskom savjetovanju nije moguće pratiti prispjele komentare i
prijedloge, a u očekivanju izvješća o provedenom postupku savjetovanja sa
zainteresiranom javnošću, u cilju transparentnosti i informiranja građana, u
nastavku dostavljamo neke od načelnih primjedbi iz obrazaca s komentarima upućenima nadležnim tijelima
Grada Zagreba.
PRIMJEDBE
I PRIJEDLOZI 1:
Nacrt
prijedloga Odluke o najmu |
1.
Općenito
o provedbi javnog savjetovanja 1.1. Obrazloženje razloga i ciljeva koji se
žele postići donošenjem akta Zakonom o pravu na pristup informacijama (NN 25/13, 85/15,
69/22), čl.11. propisana je obveza tijela koje provodi savjetovanje s
javnošću (u ovom slučaju Grad Zagreb) obrazložiti razlog i ciljeve koji se
žele postići donošenjem akta, u ovom slučaju: Odluke o najmu stanova.
U rubrici predviđenoj za navedena obrazloženja Obrazloženje razloga i ciljeva koji se žele postići donošenjem akta (gore, više u ovom Obrascu),
umjesto obrazloženja razloga i ciljeva, ukratko je naveden sadržaj akta kroz
članke, dok ni razlozi za donošenje akta, kao i njegovi željeni učinci nisu
ni spomenuti, čime je zadovoljena forma, ali je na taj način izbjegnuta
suština i cilj javnog savjetovanja, a to je potpuno razumijevanje
intencije donositelja akta. Uz činjenicu da se savjetovanje o Nacrtu
prijedloga Odluke o najmu stanova provodi u vrhuncu sezone trajanja godišnjih
odmora, teško se oteti dojmu da ovakav pristup provedbe savjetovanja dovodi
do arbitrarnosti
odlučivanja i samovolje radi ostvarenja netransparentnog cilja. Analizirajući ostala otvorena
savjetovanja koja se trenutno provode u Gradu Zagrebu, utvrđeno je da čak i
donošenje Odluke o zaštiti objekata od grafita ima detaljno
obrazloženje donošenja akta[1]
(zasebni dokument sadrži pravni temelj za donošenje odluke; ocjenu stanja,
osnovna pitanja koja se trebaju urediti i svrha koja se želi postići uređivanjem odnosa na
predloženi način; sredstva za provođenje odluke te obrazloženje odredaba
prijedloga odluke). Dano obrazloženje donošenja Odluke o zaštiti objekata od
grafita, primjer je ozbiljnosti u pristupu donošenja akta i svakako je
primjereniji od „obrazloženja razloga i ciljeva donošenja akta“
navedenih u ovom obrascu od strane Radne skupine, i to za akt koji se tiče
egzistencije preko 6.000 obitelji, korisnika najma stanova (zaštićenog,
socijalnog ili javnog) kojima upravlja Grad Zagreb. U suvremenim demokracijama građani, odnosno zainteresirana
javnost imaju aktivnu ulogu i svojim sudjelovanjem utječu na unaprjeđenje
kvalitete programa, zakona, drugih propisa i akata, te općenito na kvalitetu
usluga javne uprave[2].
Ovakvim pristupom javnom savjetovanju, Gradski ured za upravljanje imovinom i
stanovanje, nažalost, nije na tom tragu. 1.2. Potreba provođenja postupka procjene
učinka akta Iako se ne radi o pripremi i izradi nacrta prijedloga zakona, no
s obzirom na dosege konkretne Odluke o najmu i njezin značaj za stečena prava
pojedinaca bilo je oportuno provesti postupak procjene učinka akta[3],
odnosno kroz analizu izravnih učinaka s ciljem odabira optimalnog rješenja i
uz poduzimanje potrebnih aktivnosti i mjera, procijeniti učinak donošenja
Odluke o najmu stanova, osobito s aspekta javnog i privatnog interesa, te
aspekta načela razmjernosti kroz provođenje testa razmjernosti, a posebno s
obzirom na negativni utjecaj koji odredbe predložene Odluke imaju na
građanstvo, konkretno, na preko 2.000 obitelji (cca 6.000 osoba), korisnika
javno najamnih stanova. 2.
Sastav
Radne skupine 2.1. Informacije o članovima Radne skupine Izvještavanje javnosti o sastavu radnih skupina kao i o njihovom
radu dovodi do transparentnosti i otvorenosti u postupku donošenja odluka
tijela javne uprave i općenito o njihovom radu, a što u konačnici rezultira
da tijela javne uprave donose odluke koje zadovoljavaju želje i potrebe
građana. Za očekivati je da bi članovi radne skupine trebali svojim znanjem,
iskustvom, stručnošću, a u ime skupina i interesa koje zastupaju, pridonijeti
donošenju odluka (akata) koje zadovoljavaju potrebe građana. Podaci o tome tko čini radnu skupinu, ime, prezime i titule
članova radnih skupine te nazivi institucija ili organizacija kojima
pripadaju, trebaju biti i mogu biti javno dostupni, osobito putem internetske
stanice tijela javne uprave[4]. Iz javno dostupnih podataka s web stranica utvrđeno je da je, od
osam članova radne skupine, uz gđu Marčetić, dia, u radnu skupinu uključeno
četiri pravnika, profesorica književnosti, politolog i poduzetnica. S obzirom
na značaj reguliranja područja stanovanja i stambenih politika, bilo bi
dobro, da je u radnu skupinu uključeno više stručnjaka iz različitih, ali
relevantnih područja. U ovom slučaju stručnjaci iz domene demografije, osobe
iz područja socijalne zaštite, sociologije, zdravstva, organizacije civilnog
društva koje se bave pitanjem i problemima stanovanja te, svakako,
predstavnik skupine na koju se akti odnose, i koja će sudjelovati u njihovom
provođenju. Takav multidisciplinarni pristup svakako bi doprinio otvorenom
dijalogu, povjerenju, suradnji i partnerstvu građanstva i tijela
državne/lokalne uprave. Iz popisa članova Radne skupine ohrabrivala je činjenica da je
predsjednica Iva Marčetić, aktivistica
udruge „Pravo na grad“, autorica mnogih članaka na temu javnih stambenih
politika, kompetentna sugovornica u gledanim TV emisijama na temu različitih
modela javnog najma i autorica knjige
"Stambene politike u službi društvenih i prostornih (ne)jednakosti“, što
dokazuje njenu kompetentnost u predmetnom području. Gđa Marčetić je još
29. siječnja 2020. godine u razgovoru za N1 televiziju[5]
naglasila potrebu izgradnje javih stanova kroz čiji će se najam korisnicima
osigurati siguran i cjeloživotni dom te naglasila potrebu jačanja povjerenja
najmoprimaca u lokalnu i državnu upravu u smislu zaštite njihovih prava u
modelu javnog najma. Iznenađuje, zato, ovakav Nacrt prijedloga Odluke o najmu
stanova, koji u potpunosti ukida Model javnog najma, i koji je u
cijelosti u suprotnosti s idejama koje je gđa Marčetić kao aktivistica „Pravo
na grad“ pronosila, i u koje su mnogi najmoprimci u Novom Jelkovcu iskreno
vjerovali i podržali ih (na lokalnim izborima za Skupštinu grada
2021. koalicija MOŽEMO!, Zagreb je naš! NL, ORaH, Za Grad pobijedila je na 3
od 5 biračkih mjesta, a na preostala dva bila je na drugom mjestu). 3.
Priuštivo stanovanje Prema prof. Bežovanu, stambena politika je neodvojivo povezana s
gospodarskom politikom, politikom urbanizacije, regionalnim razvojem,
politikom zašite okoliša, zdravstvenom zaštitom, politikom i stabilnošću
financijskog sustava te, općenito, s tradicijom i kulturom stanovanja[6].
Ključne sastavnice stambenih politika su koncepti i politike
stambene priuštivosti, pri čemu se koriste i pojmovi pristojno
priuštivo stanovanje (eng. Decent affordable housing) te odgovarajuće
priuštivo stanovanje (eng. adequate affordable housing)[7].
Stanovanje je priuštivo kada se stanovanje prihvatljivog minimalnog standarda
može dobiti i zadržati, ostavljajući dovoljno prihoda za podmirenje temeljnih
nestambenih troškova obiteljskog domaćinstva. Priuštivost nije svojstvena
karakteristika stambene jedinice, već predstavlja odnos između stanova i
ljudi. Za neke osobe svi stanovi su priuštivi, bez obzira koliko su
skupi, za druge nijedan stan nije priuštiv ako nije besplatan. U Hrvatskoj ne postoje programi gradnje
javno najamnih stanova koji bi, prema iskustvima europskih zemalja,
trebali biti namijenjeni domaćinstvima (samačkim ili višečlanim) koja po
prihodima ne mogu ostvariti pravo na socijalni stan, a ne mogu niti kupiti
stan na tržištu. No, postoji Model javnog najma, model
upravljanja stambenim fondom kojim upravlja Grad Zagreb i po kojem se, pored
stambenog zbrinjavanja socijalno ugroženih obitelji, navedenim modelom
omogućuje najam javnih stanova za osobe u procjepu između (ne)ostvarivanja
prava na socijalni stan i (ne)mogućnosti realizacije kupnje vlastite
nekretnine. Cijene najma javno najamnih stanova više su nego u socijalnim
stanovima, a niže nego za stanove na
slobodnom tržištu. S obzirom na razmjere stambene nezbrinutosti i nepriuštivosti
stanova širim slojevima urbanog stanovništva, u Hrvatskoj postoji potreba za
donošenjem zakona kojim bi se poticala gradnja kako socijalnih, tako i javnih
najamnih stanova. 3.1.
Bečki model javnog najma stanova Prepoznavanje najma javnih stanova kao alata za stabilizaciju i
tržišta najma i tržišta nekretnina, naglasila je gđa Marčetić i u emisiji od
14. veljače 2022.[8]
pod nazivom „Stambena politika ne vodi se na dobrobit građana“. Upravo je u
toj emisiji naglašen primjer Beča gdje se provodi socijalna stambena politika
koja naglasak stavlja na najam javnih stanova po povoljnoj cijeni =
priuštivo stanovanje. Posebno je značajan model javnog najma u Beču (spomenut još u
gostovanju gđe Marčetić 29. siječnja 2020. godine na N1 televiziji), gdje
su stanovi dostupni većini građana, a jednom kada najmoprimac ostvari
pravo na najam, on ga zadržava sve dok ga drži u maniri dobrog gospodara i
plaća sve obveze vezane uz stan, i to po cijeni po kojoj ga je prvi put
unajmio, neovisno o rastu plaće. Najamnine javnih stanova u Beču
prema zakonu se mogu povećati samo kad inflacija prijeđe pet posto. Bečki Gemeindebau[9]
dostupan je za 80% bečkog stanovništva, a jednom kada najmoprimac potpiše
ugovor o najmu, najmodavac ga više ne može raskinuti, bez obzira na prihod i
imovinu najmoprimca. Vezano uz etičnost (imati visoka primanja, a nekom drugom
zauzeti mjesto u socijalnom stanu),
bečka gradska uprava za stambena pitanja smatra da je ovakav pristup u
sociološkom smislu puno bolji jer dovodi do ekonomske raznolikosti unutar
stambenog bloka, sprječavajući koncentraciju siromaštva, a samim time i
getoizaciju i stigmatizaciju čime se povećava kvaliteta života cijelog
stanovništva. K tome velik broj tzv. priuštivih stanova održava i
cijene najma u privatnom sektoru stabilnima. Bečki model temelji se na subvencioniranoj izgradnji, dakle
prioritet je na stvaranju ponude, a ne potražnje. Iako je model javnog
stanovanja u Beču u svojim začecima podrazumijevao velike izdatke države,
sada je on samoodrživ. Pritom javno stanovanje snižava najamnine na privatnom
tržištu za čak pet posto. Primjer Beča pokazuje da se izravnim financiranjem
dobro regulirane javne izgradnje s ograničenim profitom učinkovito može
ublažiti špekulacije i zaštiti stambeni sektor od stalno rastućih cijena. Upravo zbog dobrog primjera i suradnje na razvoju modela
upravljanja javno najamnim stanovima, zagrebački je gradonačelnik Tomašević
prilikom službenog posjeta Beču sa bečkim gradonačelnikom Michaelom Ludwigom
potpisao Sporazum o suradnji između Zagreba i Beča, 08. lipnja 2022. godine,
posebno po pitanju bečkih, svjetski poznatih politika vezanim uz priuštivo i
socijalno stanovanje. Zanimljivo je da je još 01. ožujka 2023. godine,
prilikom posjete gradonačelnika Grada Zagreba Tomislava Tomaševića,
gradonačelnika Grada Splita Ivice Puljka te pročelnika za financije i fondove
EU Grada Osijeka Davida Krmpotića Europskoj investicijskoj banci (EIB) u
Luxembourgu[10],
model priuštivog stanovanja koji zagovara Grad Zagreb kao preferirani model
Grada kao općenito široko prihvaćen model u Europskoj uniji, kako je istaknuo
je gradonačelnik Tomašević: „Njegova glavna značajka je da se po cijelom
gradu kvalitetno grade i iznajmljuju stanovi po priuštivim cijenama, bez
getoiziranja korisnika na jednom mjestu. EIB je voljan podržati Grad
Zagreb i druge gradove u Hrvatskoj u izgradnji ovakvih stanova.“ Što se je dogodilo u razdoblju od 01. ožujka
do 21. srpnja ove godine da Grad Zagreb radi zaokret u stambenoj politici,
donošenjem Nacrta prijedloga Odluke o najmu, koja ne predstavlja ništa drugo,
nego upravo „getoizaciju korisnika na jednom mjestu“ , kako je koncentraciju
socijalnog najma nazvao gradonačelnik Tomašević?!? Bečkim modelom javnog najma stanova unaprjeđuje se društvo u
cjelini: kroz napredak pojedinaca koji to prenose na zajednicu i društvo.
Poticanjem osobnog razvoja i napretka, a ne postavljanjem granica i limita
koji ljude guraju u sivu zonu (neprijavljivanje prihoda u cilju smanjenja
ukupnog godišnjeg prihoda, rad na crno, odustajanje od legalnih dodatnih
prihoda..), a čemu vodi donošenje predložene Odluke o najmu. Odlukom koju predlaže Radna skupina, koči se
dodatno formalno obrazovanje mladih ljudi, poslijediplomski stručni,
specijalistički i doktorski studiji, jer svaki od tih stupnjeva donosi
dodatak na plaću, mogućnost unaprjeđenja, a što sve, u kontekstu Nacrta
prijedloga Odluke o najmu Radne skupine, nosi gubitak krova nad glavom. Postavljanje imovinskog cenzusa, u slučaju postojećih
najmoprimaca, je i protivno Ustavu Republike Hrvatske[11],
koji definira Republiku Hrvatsku
kao jedinstvenu i nedjeljivu demokratsku i socijalnu državu u kojoj se jamče
i osiguravaju ravnopravnost, slobode i prava čovjeka i državljanina, te promiče
njihov gospodarski i kulturni napredak i socijalno blagostanje. Donošenjem
politike zasnovane na Nacrtu prijedloga Odluke o najmu, priječi se
gospodarski napredak i socijalno blagostanje. 3.2. Zagrebački model stanogradnje i Model
javnog najma U okviru zagrebačkog modela stanogradnje, izgrađeni su stanovi
na dvije lokacije, Novi Jelkovec i Podbrežje s nižim cijenama od tržišnih za
one koji kupuju prvi stan te za najam - socijalni stanovi i javno najamni
stanovi - ukupno 3.321 stan. Do uvođenja Modela javnog najma, 2009. godine, Grad Zagreb je
bio orijentiran isključivo na rješavanja stambenog pitanja socijalno i
zdravstveno ugroženih građana Zagreba, čime su bili zapostavljeni građani koji nemaju uvjeta za
kupnju vlastite nekretnine te je, po uzoru na Bečki model, napravljen iskorak
u stambenoj politici Grada. U okviru projekta Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu,
prof.dr.sc. Gojko Bežovan je vodio istraživanje stambenih potreba i
mogućnosti njihovog rješavanja za različite društvene skupine u Gradu
Zagrebu, čime je definirana ciljna skupina korisnika javno najamnih stanova
(mlađi ljudi koji ne mogu kreditom riješiti svoj status, žive s roditeljima
ili su podstanari) te je temeljem rezultata provedenog istraživanja osmišljen
Model javnog najma. Njegova je inovativnost u kategoriji najmoprimaca, prema
kojoj najmoprimac ne treba biti socijalni slučaj, imati puno djece i niska
primanja da bi ostvario pravo na najam gradskog stana, pri čemu se polazi od
činjenice da je stan jedan od ključnih čimbenika socijalne integracije[12]. Kroz provedbu Modela javnog najma, tijekom proteklih 14 godina,
Grad Zagreb je zbrinuo cca 2.700 obitelji i samaca, čime im je osigurao
temelj za kvalitetan život, osobni razvoj, sigurno planiranje budućnosti, i u
kontekstu iseljavanja mladih obrazovanih ljudi, ostanak u RH, dakle, ostvaren
je direktan i pozitivan utjecaj na demografiju Grada. Interes građana za ovaj model izuzetno je velik, a što je
vidljivo iz broja prijava na pojedini javni poziv koji je višestruko veći od
broja raspoloživih stanova. 4. Nacrt prijedloga Odluke o najmu stanova 4.1.
Pravna i strateška utemeljenost
donošenjem akta Iz teksta navedenog u rubrici Obrazloženje razloga i ciljeva koji se žele postići donošenjem akta, ovog obrasca proizlazi da je Radna skupina
od imenovanja (21.siječnja 2022.godine) do početka javnog savjetovanja, dakle u 18 mjeseci „provela
sveobuhvatnu analizu dvije odluke“, odnosno postojećih odluka kojima
je regulirano pravo najma gradskih stanova (Odluka o najmu stanova i Odluka o
najmu javno najamnih stanova) te došla do zaključka da tri međusobno potpuno
različite politike u pristupu upravljanja stambenim portfeljem Grada Zagreba
treba svesti na jedan dokument, pri čemu se jedna politika (Model javnog
najma) u potpunosti ukida. Međutim, za
donošenje akata koji imaju ovako značajan utjecaj na građanstvo, posebno na
skupinu građana korisnika javnog najma, potrebno je napraviti sveobuhvatnu
analizu ne samo postojećih odluka, nego i relevantnog strateškog i pravnog
okvira, znanstvenih i stručnih radova, analiza i literature relevantne za
predmetno područje. Prije svega, Strategije upravljanja imovinom Grada Zagreba
za razdoblje 2020.-2026.godine, koja
kao krovni (obvezujući) dokument upravljanja imovinom Grada određuje
glavne smjernice i okvir upravljanja imovinom, a u skladu s kojom moraju biti
svi podredni akti, pa tako i ovaj Nacrt prijedloga Odluke o najmu, a što nije
slučaj. Prema navedenoj Strategiji, Grad Zagreb daje u najam stanove uz
plaćanje zaštićene najamnine za korisnike koji se koriste stanovima
izgrađenim sredstvima namijenjenim za rješavanje stambenih pitanja osoba
slabijeg imovinskog stanja, korisnike temeljem propisa o pravima hrvatskih
branitelja te nositelja stanarskog prava prema posebnim propisima. U
Strategiji upravljanja imovinom Grada Zagreba za razdoblje 2020.-2026.
godine, jasno je navedeno da Grad Zagreb kroz javni najam stanova
aktivno provodi mjere rješavanja dostupnosti stanovanja građanima,
budući da prenamjena stanova iz stanova za dugoročni najam u stanove za kratkoročni
najam za posljedicu ima smanjenje dostupnosti stanova za dugoročni najam i
uzrokuje rast cijena stanovanja, pri čemu je
iznajmljivanje javnih stanova ispod tržišnih cijena navedeno kao mjera
kojom mnoge države povećavaju dostupnost stanovanja građanima (Austrija; Beč,
npr.), čijom politikom se vodi i Grad Zagreb. U predmetnoj je Strategiji
predstavljen novi model stambene politike, a koji je definiran Odlukom o najmu
javno najamnih stanova[13].
Navedenom Odlukom utvrđeni su uvjeti, postupak i mjerila za
davanje u najam javno najamnih stanova kojima upravlja Grad Zagreb. Nije
jasno, stoga, zašto se Nacrtom prijedloga Odluke o najmu stanova ukida ovaj
znanstveno dokazano uspješan Model javnog najma, a bez prethodno donesene
nove Strategije upravljanja imovinom Grada Zagreba za razdoblje 2020.-2026.
godine ili njene izmjene. Osim što je postupak ukidanja Modela javnog
najma nemoguće opravdati bez
prethodno provedene analize učinkovitosti Modela, procjene učinka ukidanja
Modela javnog najma na postojeće korisnike te snimke
i analize stvarnih potreba građana kao korisnika i kao potencijalnih
korisnika javnog najma (u užem smislu) i građana na tržištu najma i tržištu
nekretnina u Gradu Zagrebu (u širem smislu), za ovakav zaokret u stambenoj
politici potrebno je donijeti Izmjenu i nadopunu Strategije upravljanja
imovinom Grada Zagreba za razdoblje 2020.-2026. godine, a što nije
bio slučaj, pa se postavlja pitanje legitimnosti Odluke o najmu koja je
predložena Nacrtom danim u savjetovanje, a koja nije u suglasju sa
obvezujućom Strategijom upravljanja imovinom Grada Zagreba. Svakako
će o zakonitosti predmetne Odluke, u slučaju njenog donošenja, i nadležna
tijela dati svoje mišljenje i pravorijek. Naglašavam da je u obzir, prilikom pripreme ovog Nacrta, bilo
neophodno uključiti izvorni znanstveni rad „Kvaliteta stanovanja u programu
javnog najamnog stanovanja: primjer Novog Jelkovca“[14]
iz 2020. godine, prof.dr.sc. Gojka Bežovana i prof. dr.sc. Josipa Pandžića,
obojice s Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Navedenim znanstvenim
radom dokazana je uspješnost Modela javnog najma, kojeg su preuzeli i
implementirali i neki drugi gradovi RH (Varaždin, npr.), a najveća
dobrobit ovakvog Modela je socijalna kohezija stanovnika Novog Jelkovca,
harmonična zajednica, koja je od naselja smatranog „socijalom“, „getom na
rubu Grada“, stvorila ugodno mjesto za život svojih stanovnika, pri
čemu se ističu javni najmoprimci, kao društveno odgovorniji građani, a kao učinak Modela javnog najama identificirana je pravna
sigurnost (u smislu kontinuiranog produžavanja ugovora o najmu) i nesmetano
planiranje budućnosti. Posebno je nerazumljiva namjera
ukidanja Modela javnog najma prije donošenja Nacionalnog plana stambene
politike RH do 2030. i Akcijskog plana za provedbu Nacionalnog plana za
razdoblje 2023. do 2024.[15]
(kojeg je donošenje u tijeku), a čiji je cilj omogućavanje pristupačnog
stanovanja s dodatnim ciljevima smanjenja iseljavanja (poznato je da se iz RH
iseljavaju mlade, obrazovane osobe (često deficitarni kadar), a koji su na
direktnom udaru u slučaju primjene predložene Odluke o najmu, budući da će
im njenim donošenjem biti onemogućen
produžetak ugovora o najmu). Moguća implikacija ovakvog kreiranja stambene politike Grada
Zagreba kroz donošenje Nacrta prijedloga Odluke o najmu i ukidanja Modela
javnog najma, je zamjena korisnika javno najamnih stanova, jer,
nesporno će se kroz donošenje navedene Nacionalne stambene politike RH
iskristalizirati sustav javnog najma kojeg će provoditi jedinice lokalne
(regionalne) samouprave, pa tako i Grad Zagreb. 4.2. Diskriminatorne odredbe Zakonom o suzbijanju diskriminacije[16]
jednakost i jednake mogućnosti su definirane kao najviše vrednote ustavnog
poretka RH. Diskriminacijom, u smislu navedenog Zakona, smatra se stavljanje
u nepovoljniji položaj bilo koje osobe po osnovi (za ovu materiju,
relevantno) imovnog stanja. Budući da se Zakon o suzbijanju
diskriminacije primjenjuje na postupanje svih
državnih tijela, tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave,
pa tako i na Grad Zagreb, donošenje Odluke o najmu kakva je predložena
u Nacrtu prijedloga, imalo bi za posljedicu prijavu pučkoj pravobraniteljici
u smislu povrede prava na jednako postupanje/jednake mogućnosti. Diskriminatorna je i mogućnost prava vlasništva nekretnine
pogodne za stanovanje izvan Grada Zagreba i Zagrebačke županije, pri čemu su
upravo Zagrepčani diskriminirani. Ukoliko su njihovi roditelji nastanjeni, u
Zagrebu ili Zagrebačkoj županiji i u vlasništvu imaju useljivu nekretninu,
korisnik najma gradskog stana (ili članovi njegove obitelji/kućanstva) ne
smije je naslijediti (kao što nisu smjeli najmoprimci ni u proteklih deset
godina!), za razliku od najmoprimaca iz drugih županija. Mogućnost vlasništva
nekretnine u, npr. Zadru ili Rijeci, daje mogućnost iznajmljivanja stana
turistima, a koji se prihod oporezuje paušalno i nije vidljiv u prijavi
poreza na dohodak, pa najmoprimac (ili članovi njegove obitelji) može ući u
kategoriju osoba s nižim ili srednjim prihodima (kako je navedeno u Nacrtu
prijedloga Odluke o najmu), dok realno, ima prilično visok prihod na koji
nije platio ni porez, ni prirez Gradu Zagrebu. Nedvojbeno je da su, odredbom o mogućnosti vlasništva nekretnine
pogodne za stanovanje izvan Grada Zagreba i Zagrebačke županije, osobe koje
bi stekle pravo na najam javnih stanova Grada Zagreba, a dolaze iz drugih
gradova, u povlaštenoj poziciji u odnosu na Zagrepčane, koji u svojem
gradu/županiji ne smiju imati nekretninu pogodnu za stanovanje. Ovome treba
dodati i nemogućnost nasljeđivanja ili stjecanja nekretnina u Republici
Hrvatskoj po bilo kakvoj osnovi u proteklih deset godina za postojeće
najmoprimce i članove njihovih obitelji. U ovom trenutku, dakle, ni jedan korisnik javnog najma, kao ni
jedan član njegove obitelji nema u vlasništvu nekretninu koja predstavlja
useljiv stan ili kuću. Znači, za dvije tisuće obitelji/samaca u javnom najmu
gradskih stanova, ne postoji varijanta B. 4.3. Povratno
djelovanje akta Izmjenom kriterija za produžetak ugovora o
najmu stanova koji su u najam dani temeljem Odluke o najmu stanova (Službeni
glasnik Grada Zagreba 22/09, 3/12, 15/12, 22/13 i 11/20), Odluke o najmu
javno najamnih stanova (Službeni glasnik Grada Zagreba 7/09, 22/09 i 26/14),
Zakona o lokalnoj i područnoj samoupravi ili na temelju nekog drugog propisa
ili zakona, a za produžetak kojih se propisuje ispunjavanje uvjeta propisanih
Nacrtom prijedloga Odluke o najmu stanova
(konkretno čl. 18. ili čl. 22.), velikom se broju najmoprimaca
onemogućuje produžetak ugovora o najmu, te primjena pravila propisanih
predloženom Odlukom o najmu stanova, protivno ustavnom načelu zabrane
retroaktivnosti zakona i propisa (članak 90. stavak 4. Ustava RH), u odnosu
na njih, ima povratno djelovanje jer se novo pravno pravilo (uvođenje
imovinskog cenzusa kao preduvjet za ostvarenje prava na najam stana) primjenjuje
na odnose nastale aktima (Zaključak o davanju stana u najam) i
poslovima prije stupanja na snagu predložene Odluke, a koji su još uvijek
pravno egzistentni, pa je primjena predložene Odluke u
suprotnosti i sa sudskom praksom i doktrinom prava Europske unije (Konvencija
EU; Protokol 1). Uvođenje i primjena pravila u slučaju donošenja nove
Odluke o najmu prema predloženom Nacrtu, na postojeće ugovore o najmu, nije
moguće, osim ako to nije u javnom interesu i ako taj interes nema pretežiti
društveni značaj u odnosu na jamstvo pravne sigurnosti na koju je
korisnik najma javno najamnog stana legitimno računao, te bi mu se u slučaju
primjene predložene Odluke, kao adresatu, nametnuo prekomjeran teret. Iz svega gore navedenog, predlaže se: Prijedlog 1: -
Ponovna izrada Nacrta prijedloga
Odluke o najmu, uvažavajući zakonodavni i strateški okvir, temeljeno na provedenim
studijama i analizama -
Obrazloženje: zbog
svih utvrđenih manjkavosti i neutemeljenosti na važećim zakonskim i
strateškim dokumentima, potrebno je ponovo izraditi navedeni dokument, uz
točno i precizno obrazloženje razloga i cilja koji se želi postići njegovim
donošenjem, te poštovanje važeće legislative Prijedlog 2: -
Prije ponovnog donošenja Nacrta
prijedloga Odluke o najmu, provesti postupak procjene učinka akta, s aspekta
javnog i privatnog interesa, te aspekta načela razmjernosti kroz provođenje
testa razmjernosti, a posebno s obzirom na negativni utjecaj koji odredbe
predložene Odluke imaju na najmoprimce javno najamnih stanova -
Obrazloženje: kroz provedbu postupka
procjene učinka akta, razmotrit će se
prijedlozi mogućih normativnih ili drugih rješenja kojima se potiče
pozitivno okruženje, jača vladavina prava i smanjuju troškovi provedbe Odluke
o najmu, uz istodobno osiguranje zaštite ljudskih prava i temeljnih sloboda,
osobnih i političkih sloboda i prava te gospodarskih, socijalnih i kulturnih
prava Prijedlog 3: -
U sastav Radne skupine uključiti
kompetentne stručnjake iz područja prava, ekonomije, sociologije,
demografije, organizacija civilnog društva i predstavnika skupine na koju se
akt odnosi (najmoprimci) -
Obrazloženje: kroz uključenje relevantnih
stručnjaka u Radnu skupinu, osigurat će se donošenje rješenja od strane najkompetentnijih
stručnjaka u području stambenih i društvenih politika čime će se,
posljedično, osigurati optimalno rješenje za sve dionike i građane Grada
Zagreba Prijedlog 4: -
Pri imenovanju Radne skupine, za
svakog člana, osim imena članova, navesti titule članova radnih skupine te
nazivi institucija i/ili organizacija kojima pripadaju -
Obrazloženje: osiguranje
transparentnosti i otvorenost u postupku donošenja odluka tijela javne uprave
i općenito u njihovom radu, sprječavanje mogućeg sukoba interesa Prijedlog 5: -
Odgoditi donošenje Odluke o
najmu do donošenja Nacionalnog plana stambene politike RH do 2030. i
Akcijskog plana za provedbu Nacionalnog plana za razdoblje 2023. do 2024. -
Obrazloženje: kao krovni dokument na
nacionalnoj razini, Nacionalni plan je srednjoročni akt strateškog planiranja
za područje stanovanja, kojim će se strukturirati javne politike i definirati
posebni ciljevi u području stanovanja s pripadajućim pokazateljima ishoda. S obzirom
na to da je glavni cilj Nacionalnog plana građanima omogućiti
pristupačno stanovanje koje istovremeno mora zadovoljiti utvrđene standarde
kvalitete, a kroz isti je moguće težiti dodatnim ciljevima poput smanjenja
iseljavanja, stambenog zbrinjavanja mladih, naseljavanja deficitarnim kadrom,
povećanja radne mobilnosti, olakšavanja života starijim osobama, povećanja
konkurentnosti domaćeg gospodarstva, izvrsnosti u arhitekturi, zelene i
kružne stanogradnje, održive stanogradnje i drugo, sasvim sigurno će biti
definirane i politike javnog najma, što je povratak na Model javnog najma,
kakav imamo sada. Donošenjem Odluke o
najmu kako je predlaže Radna skupina, ukinut će se Model javnog najma i
ostaviti isključivo stambeno zbrinjavanje socijalno ugroženih osoba/obitelji
(po novom, i grupa (?)) sa svim negativnim posljedicama getoizacije i
stigmatizacije i naselja i stanovnika tih i takvih naselja, čime se stambena
politika Grada Zagreba unazađuje za 15 godina. Nadalje, veliki broj
najmoprimaca javno najamnih stanova neće moći produljiti ugovor o najmu te će
se stvoriti novi socijalni slučajevi, zatvoreni u međuprostoru između
socijalnog najma (za koji imaju previše) i komercijalnog najma ili kupnje
nekretnine (za koji nemaju dovoljno). Isto tako, ovim će se potezom narušiti
socijalna kohezija u naseljima Podbrežje i Novi Jelkovec. A sve da bi se kroz
godinu dana vratili uvjeti koji vrijede sada, jer Odluka koju predlaže Radna
skupina nije održiva. Prijedlog 6: -
Uskladiti Nacrt prijedloga
Odluke o najmu sa Strategijom upravljanja imovinom Grada Zagreba za razdoblje
2020.-2026.godine -
Obrazloženje: kao krovni dokument,
Strategija upravljanja imovinom Grada Zagreba za razdoblje 2020.-2026.godine,
obvezujući je dokument u funkciji učinkovitijeg upravljanja imovinom u
vlasništvu ili na raspolaganju Grada Zagreba, kojim su određeni srednjoročni
ciljevi i smjernice upravljanja i raspolaganja imovinom. Nacrt Prijedloga Odluke
o najmu nije u skladu s važećom Strategijom upravljanja imovinom Grada
Zagreba za razdoblje 2020.-2026. godine. Prijedlog 7: -
Zadržati Model javnog najma -
Obrazloženje: Iako je evidentna
namjera donositelja akta da ukine Model javnog najma (suprotno najavama u
predizbornoj kampanji i kontinuiranoj dosadašnjoj komunikaciji vezano uz
stambenu politiku Grada Zagreba), dokazano uspješan Model treba razvijati i unaprjeđivati kako bi se
omogućilo što većem broju građana stanovanje i život u javno najamnim
stanovima. Provedenim
objedinjavanjem Odluke o najmu javno najamnih stanova i Odluke o najmu
stanova, kojima su definirane različite kategorije korisnika (socijalno
ugroženi najmoprimci i najmoprimci javno najamnih stanova sa slobodno
ugovorenom najamninom) potpuno je ukinut Model javnog najma. Kriteriji su u
cijelosti su orijentirani građanima slabijeg imovinskog stanja, dok isti
diskvalificiraju građane s nešto boljim prihodima i za apliciranje na buduće
natječaje i za produljenje postojećih ugovora o najmu. Uvođenjem imovinskog
cenzusa, zapravo se spušta granica za sve kategorije: zaštićeni najmoprimci
prelaze u kategoriju socijalnog najma, a dosadašnji korisnici stanova iz socijalne
kategorije prelaze u kategoriju priuštivih stanova, pri čemu najmoprimci s
višim primanjima od prosječnih ne zadovoljavaju osnovni kriterij imovinskog
cenzusa i gube pravo na najam javno najamnog stana. Ovim zaokretom u
stambenoj politici, sve što je prije predstavljalo prednost (viši stupanj
obrazovanja, viši prihodi, rad u kulturi ili javnoj upravi, godine boravka u
Zagrebu), sada predstavlja eliminacijski kriterij. Ova skupina
najmoprimaca ostaje u procjepu između nemogućnosti realizacije kredita zbog različitih životnih okolnosti koje ga
čine kreditno ne/sposobnim (visina plaće, starost osobe, prosječna cijena
stanova na tržištu, broj stanova na tržištu, postojeća kreditna opterećenost
korisnika, briga o članovima obitelji, djeci ili nemoćnim roditeljima,
zdravstveno stanje korisnika...). Prijedlog 8: -
Definirati tri modela najma
gradskih stanova, prema ciljnim skupinama korisnika: 1.
Odluka o najmu stanova za socijalno ugrožene 2.
Odluka o javno najamnim
stanovima 3.
Odluka o najmu stanova za građane
pod međunarodnom zaštitom -
Obrazloženje: Odvajanjem različitih
kategorija, omogućuje se propisivanje kriterija primjerenih za svaku pojedinu
kategoriju korisnika, i to po načelu pravednosti, a ne po načelu dokidanja
prava na stanovanje jednima, nauštrb drugih.
Ne postoji kategorija osoba/građana/skupina koja ima veće pravo na
stan! Ostvarivanje prava jednoj skupini oduzimanjem egzistencije drugoj, ne
vodi pravičnom društvu. Načelo socijalne pravičnosti propisano Člankom 5.
Zakona o socijalnoj skrbi, glasi: „Osoba koja ostvaruje naknade i usluge iz
sustava socijalne skrbi ne može njihovim korištenjem postići povoljniji
materijalni položaj od osobe koja sredstva za život ostvaruje radom ili po
osnovi prava koja proizlaze iz rada.“ Vodeći se načelom
socijalne pravičnosti, građani s višim prihodima od koji se očekuje da pomažu
socijalno ugroženijima, ne smiju se dovoditi u nepovoljan položaj zbog
ostvarivanja prava osoba pod socijalnom skrbi. Stoga je zadatak ove gradske
uprave iznaći rješenje za stambeno zbrinjavanje socijalno ugroženih skupina,
ali ne ugrožavajući životni standard, egzistenciju i stabilnost ostalih
građana, već koristeći financijsku moć tih građana za uspostavu održivog i
odgovarajućeg modela za sve građane Grada Zagreba. Prijedlog 9: -
Uvesti u popis Pojavnih oblika
imovine (PORTFELJI razrada) Priloga 2a Strategije upravljanja imovinom Grada
Zagreba za razdoblje 2020.-2026. godine, pojam pod točkom 1. Stambeni
objekti, kategoriju „priuštivi stanovi“ -
Obrazloženje: pojam „priuštivi
stanovi“ gradska uprava koristi u komuniciranju upravljanja stanovima za
najam, a Radna ga skupina koristi u Nacrtu prijedloga Odluke o najmu, no u
službenim aktima Grada Zagreba, pojam „priuštivi stanovi“ nije definiran.
Isto tako, navedeni se stanovi ne nalaze u popisu Pojavnih oblika imovine
(PORTFELJI razrada) Priloga 2a Strategije upravljanja imovinom Grada Zagreba
za razdoblje 2020.-2026.godine pa je potrebno u navedeni popis uvrstiti
„priuštive stanove“ kao pojavni oblik imovine. Za razliku od „priuštivih
stanova“, stanovi za javni najam uvedeni su pod kategoriju 1. Stambeni
objekti; 1.1. Stanovi za javni najam. Budući da je Odluka o najmu podredni
dokument Strategiji, potrebno ga je uskladiti s krovnim dokumentom, dakle sa
Strategijom upravljanja imovinom. |
Nacrt prijedloga Zaključka o visini
najamnine za stanove kojima upravlja Grad Zagreb |
Predloženim Nacrtom prijedloga Zaključka o visini najamnine za
stanove kojima upravlja Grad Zagreb uvode se, kao temelj za izračun visine
najamnine, prihodovni razredi, pri čemu se najamnina obračunava prema prihodu
kućanstva (samačka ili višečlana). Koristeći svoju značajnu pregovaračku snagu u odnosu na najmoprimce
stanova kojima upravlja Grad Zagreb, a suprotno načelima savjesnosti i
poštenja, načelu ravnopravnosti ugovornih strana, načelu jednake vrijednosti
i dobroj poslovnoj praksi, Grad Zagreb donošenjem Nacrta prijedloga Odluke o
najmu i Nacrta prijedloga Zaključka o visini najamnine, pokušava nametnuti
korisnicima javno najamnih stanova nerealni i neutemeljeni trošak najamnine,
kako bi im stvorio neodrživu financijsku situaciju i naveo ih na napuštanje
stanova za koje su ostvarili/stekli pravo najma kroz javni natječaj. Neupitno je da gradska uprava može (i prema biračima koji su joj dali
mandat za upravljanje Gradom: mora!) modelirati, upravljati i mijenjati
politike iz različitih područja, no komunicirane politike koje su bile temelj
davanja povjerenja građana za njihovu provedbu gradskoj upravi, ne smiju ili
se, u odgovornom i demokratskom društvu, ne bi smjele mijenjati bez prethodno
obrazložene promjene politike, osobito politike koja se tiče egzistencije cca
6.000 obitelji. Gradska uprava ima široku slobodu procjene modela provođenja vlastite
politike, no ta je sloboda javne uprave ograničena ustavnim zahtjevima koji
proizlaze iz vladavine prava i pravne sigurnosti (članak 1. Protokola 1,
Konvencije EU). Načela za procjenu usluga stanovanja, jedno su od pitanja definiranih
u Delegiranoj uredbi Komisije (EU) 2020/2147
o popisu pitanja kojima se osigurava pouzdanost, iscrpnost i
usporedivost podataka o bruto nacionalnom dohotku po tržišnim cijenama (u
daljnjem tekstu: BND). U cilju pouzdanosti, iscrpnosti usporedivosti podataka o BND-u,
agregati BND-a i njihovi sastavni dijelovi trebaju bi biti usporedivi u svim
državama članicama EU i usklađeni s relevantnim definicijama i
računovodstvenim pravilima Europskog sustava računa 2010. („ESA 2010.”) ,
zbog čega su definirana načela za procjenu usluga stanovanja. Navedeno je propisano odredbama PROVEDBENE UREDBE KOMISIJE (EU)
2021/1949 оd 10. studenoga 2021. o načelima za procjenu usluga stanovanja za
potrebe Uredbe (EU) 2019/516 Europskog parlamenta i Vijeća o usklađivanju
bruto nacionalnog dohotka po tržišnim cijenama (Uredba o BND-u) i stavljanju
izvan snage Odluke Komisije 95/309/EZ, Euratom i Uredbe Komisije (EZ) br.
1722/2005. Člankom 5. navedene Uredbe, u području usluga stanovanja za države
članice EU, propisana je primjena
detaljnih načela iz Priloga za procjenu proizvodnje, intermedijarne potrošnje
i transakcija s inozemstvom, a u PRILOGU:
Načela koja države članice moraju primijeniti za procjenu proizvodnje,
intermedijarne potrošnje i transakcija s inozemstvom u području usluga
stanovanja, određene su temeljne metode, stratifikacija stambenog fonda, izvori
za procjenu bazne godine i metode ekstrapolacije te su propisana načela za
postupanje. U poglavlju 1.2. Stratifikacija stambenog fonda, točkom 1.2.1.
Čimbenici koji utječu na razinu najamnine, detaljno su opisane su varijable
kojima se određuju razine najamnine. Između ostalog, razinu najamnine određuju karakteristike stambenog
objekta i zgrade (površina i broj soba, prostorije stana, oprema zgrade,
arhitektura…) te karakteristike okoline (lokacija stambenog objekta- grad,
udaljena lokacija, prijevoz, trgovine, škola, ugled i sigurnost okruga), i
dr. U Točki 1.2.1. Čimbenici koji
utječu na razinu najamnine izrijekom je navedeno da je visina najamnine
razmjerna veličini stambenog objekta. Sukladno navedenom, Nacrt prijedloga Zaključka o visini najamnine za
stanove kojima upravlja Grad Zagreb nije u skladu s PROVEDBENOM UREDBOM
KOMISIJE (EU) 2021/1949 оd 10. studenoga 2021. o načelima za procjenu usluga
stanovanja za potrebe Uredbe (EU) 2019/516 Europskog parlamenta i Vijeća o
usklađivanju bruto nacionalnog dohotka po tržišnim cijenama (Uredba o BND-u)
i stavljanju izvan snage Odluke Komisije 95/309/EZ, Euratom i Uredbe Komisije
(EZ) br. 1722/2005. PRIJEDLOG 1: -
Povući iz
procesa javnog savjetovanja i donošenja predstavljeni Nacrt prijedloga
Zaključka o visini najamnine za stanove kojima upravlja Grad Zagreb i donijeti
novi, koji će biti sukladan važećoj europskoj i hrvatskoj zakonskoj
regulativi. Obrazloženje: predloženi Nacrt prijedloga Zaključka o
visini najamnine za stanove kojima upravlja Grad u
suprotnosti je s europskim pravom, odnosno Provedbenom Uredbom EU
2021/1949, a
posebno u dijelu: Točka 1.2. Stratifikacija
stambenog fonda; 1.2.1. Čimbenici koji utječu na razinu najamnine navedene
Uredbe, visina najamnine razmjerna je
veličini stambenog objekta (prema površini i sobnosti). PRIJEDLOG 2: -
Imenovati novu
Radnu skupinu za pripremu ovog akta, budući da je Radna skupina u ovom
sastavu pokazala evidentnu površnost i neupućenost u materiju Obrazloženje: Stavljanjem u javnu raspravu Nacrta
prijedloga Zaključka o visini najamnine za stanove kojima upravlja Grad
Zagreb, nakon 18 mjeseci rada na ovoj temi, članovi Radne skupine nedvojbeno
su naštetili ugledu Tijela koji predlaže ovaj Nacrt. Ne provjeriti
mjerodavno hrvatsko i europsko
zakonodavstvo prije stavljanja u javnu raspravu ovakvog akta, upućuje na krajnji
nemar, nekompetentnost i podcjenjivanje hrvatske (zagrebačke) javnosti. PRIJEDLOG 3: -
U Radnu skupinu
koja će se imenovati za izradu novog Nacrta prijedloga Zaključka o visini
najamnine za stanove kojima upravlja Grad Zagreb, uključiti predstavnika
skupine na koju se akt odnosi, odnosno predstavnika najmoprimaca javno
najamnih stanova Obrazloženje: U cilju transparentnosti i otvorenosti u
postupku donošenja odluka tijela javne uprave općenito njihovom radu, osim
stručnjaka iz područja stanovanja, pravnika, ekonomista i sociologa, svakako bi
trebao biti i predstavnik skupine na koju se akt odnosi, i koja će
sudjelovati u njegovom provođenju. Takav multidisciplinarni pristup svakako
bi doprinio otvorenom dijalogu, povjerenju, suradnji i partnerstvu građanstva
i tijela državne/lokalne uprave. PRIJEDLOG 4: -
U javnom
prostoru, gradska uprava treba prestati širiti govor mržnje[17]
i stvaranja neprijateljskog, ponižavajućeg okruženja, odnosno prikazivanja
najmoprimaca javno najamnih stanova kao privilegirane skupine i društvene
parazite. Obrazloženje: Sukladno čl. 160. Statuta Grada Zagreba[18]
u skladu sa zakonom, Statutom Grada Zagreba i drugim propisima, gradonačelnik
donosi pojedinačne akte i opće akte za provedbu gradskih odluka, ukoliko je
za donošenje istih ovlašten. Navedenim je člankom Statuta, kao i važećom
Odlukom o najmu javno najamnih stanova, gradonačelnik ovlašten donijeti
Zaključak o visini najamnine kojim se regulira visina najma u javno najamnim
stanovima. Poznato je da je prilikom preuzimanja upravljanja Gradom od strane
g. Tomaševića, provedena revizija svih ugovora o najmu javno najamnih
stanova, pa je u dvije godine od preuzimanja upravljanja Gradom,
Gradonačelnik i gradska uprava kojoj je na čelu, mogao pokrenuti donošenje
novog Zaključka i povišenje najamnine za javno najamne stanove, ukoliko je
smatrao da je to potrebno i opravdano. Prema tome, odgovornost za
sadašnji iznos najamnine koji plaćaju najmoprimci javno najamnih stanova je
isključivo na gradskoj upravi, dok međutim, ta ista gradska uprava, u
javnoj komunikaciji s vrlo negativnom konotacijom, prikazuje najmoprimce javno najamnih stanova kao
društvene parazite, osobe koje, na uštrb socijalno ugroženih skupina, koriste
stanove po povlaštenoj najamnini (izjava gradonačelnika Tomaševića[19]).
Izjava Gradonačelnika kako se „konačno, uvodi red u preko 6.000 najamnih stanova koje Grad
Zagreb ima u vlasništvu“ potpuno je neprimjerena. Potrebno je naglasiti da su uvjeti ostvarenja prava na najam
gradskog stana transparentno navedeni i objavljeni i u aktima Grada Zagreba i
u javnim pozivima za najam gradskih stanova sa slobodno ugovorenom
najamninom, a privremene i konačne liste reda prvenstva za odabir javno
najamnih stanova sadrže detaljno prikazano bodovanje. Radi se, dakle, o
zakonitom i transparentnom postupku i procesu. Budući da nova orijentacija gradske uprave u upravljanju
stambenim fondom Grada Zagreba na isključivo socijalno ugrožene skupine
građana predstavlja zaokret i suprotnost stambenoj politici najavljivanoj u
predizbornoj kampanji i, u protekle dvije godine, u javno komuniciranoj politici (izgradnja novih stanova
za potrebe javnog najma, povećanje dostupnosti javno najamnih stanova svim
građanima, 288 novih stanova u Podbrežju za javni najam), osim čega
predstavlja i latentno ukidanje Modela javnog najma (kako se pokušava
provesti donošenjem Odluke o najmu i Zaključka o visini najamnine),
nije definirana kao mjera provođenja socijalne politike i u suprotnosti je sa
svim donesenim stambenim politikama Grada Zagreba, kao i sa Strategijom
upravljanja imovinom Grada Zagreba za razdoblje 2020.-2026., ne može
se govoriti o iznimci od diskriminacije, dozvoljenoj zbog provođenja mjera
socijalne politike, budući da ovakve mjere nisu službeno donesene i
definirane. Pri tome, načelo socijalne pravičnosti (čl.5) Zakona o socijalnoj
skrbi[20]
jasno navodi da „osoba koja ostvaruje naknade i usluge iz sustava socijalne
skrbi ne može njihovim korištenjem postići povoljniji materijalni položaj od
osobe koja sredstva za život ostvaruje radom ili po osnovi prava koja
proizlaze iz rada“. PRIJEDLOG 5: -
Iznos najamnine
odrediti sukladno europskim i hrvatskim propisima i pozitivnoj praksi, ne
ugrožavajući egzistenciju tisuća zagrebačkih obitelji i pojačavajući
negativne efekte gospodarske krize, inflacije i uvjetima života. Obrazloženje: Partnerski odnos gradske uprave i građana
Grada Zagreba, u ovom slučaju, korisnika javno najamnih stanova, temelj je za
izgradnju i poboljšanje uvjeta stanovanja svih društvenih i socijalnih
skupina građana i predstavlja polaznu točku za dijalog i unaprjeđenje
cjelokupnog sustava javnog najma. Činjenica da
gradska uprava jednostrano donosi akte (u ovom slučaju Nacrt prijedloga
Zaključka o najmu), bez uključivanja adresata, provedenih analiza i suprotno
javno prezentiranim i važećim stambenim politikama potvrđuje zlouporabu
pregovaračke pozicije od strane gradske uprave. Izravna posljedica ovakve
odluke je nametanje nepravedne visine najma na štetu najmoprimaca, korisnika
javno najamnih stanova, dok je neizravna posljedica ograničavanje ili potpuno
onemogućavanje ostvarenja prava na javni najam stanova određenim skupinama
građana Grada Zagreba. |
PRIMJEDBE I
PRIJEDLOZI 2:
Nacrt prijedloga Odluke o
najmu |
Načelna primjedba i prijedlozi (1): Vrijeme za javnu raspravu je neprikladno. Javna
rasprava otvorena je u jeku sezone godišnjih odmora, što upućuje na
netransparentnost i želju Grada da građani u raspravi sudjeluju u što manjem
broju. Javna rasprava, posebice ona od izuzetne važnosti za egzistenciju
mnogih građana, trebala bi se planirati u vrijeme koje je najpovoljnije da se
postigne željeni rezultat – kvalitetan dijalog građana s gradskom vlasti (to
je uglavnom bilo koje vrijeme u godini izuzev perioda od sredine srpnja do
sredine kolovoza i vrijeme oko božićnih blagdana). Načelna primjedba i prijedlozi s obrazloženjem (2): Informacija o sastavu radne skupine dana je samo imenom
i prezimenom članova, što ju čini nedostatnom. U cilju postizanja transparentnosti
potrebno je navesti funkcije članova i njihove kompetencije na temelju kojih
su odabrani da budu članovi radne
skupine. Članovi radne skupine trebali bi svojim kompetencijama pokrivati različita
pitanja vezana uz ovu problematiku (npr. sociolog, ekonomist, pravnik –
stručnjak u području socijalnog prava,...) te svakako predstavnik
najmoprimaca javno najamnih stanova. Načelna primjedba i prijedlozi s obrazloženjem (3): U rubrici „Obrazloženje razloga i ciljeva koji se
žele postići donošenjem akta“ niti je navedeno obrazloženje, niti su navedeni
ciljevi koji se žele postići donošenjem akta. Potrebno je navesti ono što se
traži u rubrici, jer građani imaju pravo znati i razumjeti što stoji iza
nacrta ovoga prijedloga. Formulacija: „S ciljem poboljšanja
transparentnosti i učinkovitosti upravljanja imovinom Grada Zagreba“ je
isprazna; nije pojašnjeno na koji način se nacrtom prijedloga ovoga dokumenta
planira postići transparentnost i učinkovitost. Nejasno je kako na
poboljšanje tansparentnosti i učinkovitosti utječe dijametralno suprotna
promjena kriterija, zbog kojih oni koji su do sada trebali osigurati prihode
da mogu produljiti ugovor ili konkurirati na natječaju za najam javno
najamnog stana, ostaju bez mogućnosti produljenja ugovora ili mogućnosti
natjecanja. Ono što je transparentno u nacrtu prijedloga jest da se radi o
donošenju diskriminatornih kriterija, stvarajući privid socijalne
osjetljivosti. S obzirom da se cijeli nacrt prijedloga Odluke
vrti oko predstavljanja ideje novog modela za socijalno najugroženije,
predlažem da ovaj nacrt povučete te da izradite novi koji se vodi Načelom
socijalnih inovacija, Članak 15., Zakona o socijalnoj skrbi: „Socijalne inovacije podrazumijevaju usluge,
modele ili proizvode kojima se istodobno podmiruju socijalne potrebe
učinkovitije od drugih te stvaraju novi društveni odnosi i suradnja, što se
odnosi na razvoj inovativnih rješenja, novih organizacijskih oblika ili novih
oblika suradnje i financiranja, a radi rješavanja socijalnih problema.“
Predlažem da se pojasni: 1. Predlažem da se
odgovori na pitanje zašto priuštivi stanovi ne bi ostali priuštivi i za druge
građane koji nemaju riješeno stambeno pitanje, a kako je propisano sadašnjom
Odlukom o najmu javno najamnih stanova? 2. Predlažem da se
navedu provedene analize i rezultati istih koji ukazuju da građani s
prosječnim primanjima mogu riješiti pitanje svog stanovanja na ekonomski
izvediv i prihvatljiv način, odnosno, priuštiv način. 3. Predlažem da se
navedu zaključci proizašli iz provedenih analiza, a koji predviđaju način
stambenog zbrinjavanja onih najmoprimaca javno najamnih stanova koji će
morati iseliti iz stanova promjenom postojećih kriterija te način stambenog
zbrinjavanja onih najmoprimaca koji se više neće moći prijaviti na natječaj
za najam javno najamnog stana. Odnosno, da se navedu priuštive alternative
(priuštiva alternativa je ona koja građanima omogućava zadržavanje postojećeg
životnog standarda nakon što plati troškove stanovanja, odnosno ona koja ne
odnosi više od 25% primanja, u svom najskupljem obliku). 4. Predlažem da se
pojasni koje mjere Grad planira poduzeti, a kako bi zaštitilo najmoprimce
stanova u tržišnom najmu od previsokih davanja, uskraćivanja njihovih prava,
osiguravanja stabilnosti i sigurnosti najmoprimaca kojima se ovom Odlukom
uskraćuje mogućnost najma javno najamnih stanova. Načelna primjedba i prijedlozi s obrazloženjem (4): Nacrt prijedloga Odluke o najmu stanova
povezuje u jednu odluku javni najam (Odluka o najmu javno najamnih stanova)
sa socijalnim najmom (Odluka o najmu stanova) i zbrinjavanjem građana pod
međunarodnom zaštitom. Prijedlog nacrta sastavljen je na štetu sadašnjih i
budućih najmoprimaca u javnom najmu (prema Modelu javnog najma). Predloženim objedinjavanjem dvaju dokumenata
koji se odnose na dvije različite kategorije (socijalno ugoroženi
najmoprimici i najmoprimci javno
najamnih stanova sa slobodno ugovorenom najamninom) te dodavanjem treće
kategorije korisnika (osobe pod međunarodnom zaštitom), Model javnog najma
zapravo se ukida, jer nacrt prijedloga predlaže kriterije kojim se
onemogućuje ostanak u najmu velikom broju sadašnjih najmoprimaca te se
onemogućuje natjecanje velikom broju budućih korisnika stanova u vlasništvu
Grada Zagreba, namijenjenih javnom najmu.
Drugim riječima, kriteriji su postavljeni tako da ih određena skupina
korisnika može zadovoljiti, dok druga skupina ne može niti pristupiti natječaju. U nacrtu prijedloga kriteriji za javni najam
se gube ili se pokušavaju prilagoditi korisnicima socijalnog najma i osobama
pod međunarodnom zaštitom, pri čemu se zapravo dokida Model javnog najma kao
takav, odnosno, on postaje socijalni najam. Iz toga proizlazi da se ne radi o povezivanju
dosadašnjih dviju odluka u jednu, već se radi o poništavanju jedne (Odluke o
javnom najmu-prema Modelu javnoga najma), odnosno, da se zapravo donosi samo
jedna (odluka o najmu stanova za socijalno ugrožene). U ovom obrascu nije obrazloženo
na temelju kojih analiza se donose ova odluka, odnosno, iz provedene analize
dvije odluke proizlazi da ova dva dosadašnja modela ne funkcioniraju dobro te
da ih treba mijenjati na predloženi način. Zbog izmjene kriterija, tj. prilagodbe
kriterija korisnicima socijalnog najma i osobama pod međunarodnom zaštitom,
usvajanjem predloženih kriterija onemogućilo bi se mnogim građanima da riješe
svoje stambeno pitanje na priuštiv i zakonski reguliran način prema Modelu
javnog najma. Predloženi kriteriji za javni najam u
potpunoj su suprotnosti sa sadašnjim kriterijima – sada najmoprimci javno
najamnih stanova trebaju dokazati svoju platnu sposobnost, dok bi ih, prema
novom prijedlogu, ta platna sposobnost izbacila iz natjecanja. Pri tome se korisnici s višom srednjom,
prosječnom, i plaćom nešto iznad prosjeka tretiraju kao platno sposobni za
tržišni najam ili kupnju stana, potpuno zanemarujući činjenicu da prosječna
cijena najamnine na slobodnom tržištu iznosi polovicu prosječne plaće u Gradu
Zagrebu. Također, od takvih korisnika se očekuje i da
su sposobni kupiti nekretninu, u potpunosti zanemarujući sve životne
okolnosti korisnika, koje ga čine kreditno ne/sposobnim (visina plaće,
starost osobe, prosječna cijena stanova na tržištu, broj stanova na tržištu,
postojeća kreditna opterećenost korisnika, brine li se korisnik o djeci ili
nemoćnim roditeljima, zdravstveno stanje korisnika...). Dakle, od građana s primanjima višim od 70%
prosječne plaće Grada Zagreba (za višečlanstva kućanstva) i od građana s
nešto višom plaćom od prosječne (za samce), očekuje se da svoje stambeno
pitanje riješe isključivo vlastitim snagama (istovremeno financirajući
stanovanje socijalno ugroženih i onih pod međunarodnom zaštitim kroz porez i
prirez), na neuređenom tržištu stanova za najam i stanova za prodaju, tj. na
tržištima na kojima prosječne cijene stanova nisu u skladu s platežnom moći
građanina Grada Zagreba s prosječnim primanjima u Gradu Zagrebu. Povrh navedenog predlažem da se sadašnje
dvije odluke (Odluka o najmu te Odluka o javnom najmu) ne povezuju u jednu
Odluku, odnosno, predlažem da postoje tri različite odluke, koje će
propisivati kriterije za tri različita modela najma gradskih stanova, i to za
tri kategorije korisnika: 1. Odluka o socijalnom
najmu 2. Odluka o javnom
najmu 3. Odluka o najmu
stanova za građane pod međunarodnom zaštitom. Jedino na taj način kriteriji za sve korisnike mogu biti propisani po
načelu pravednosti, a ne po načelu dokidanja prava na stanovanje jednima,
nauštrb drugih. Jedino na taj način ispoštovalo bi se Načelo
socijalne pravičnosti propisano Člankom 5. Zakona o socijalnoj skrbi, a koje
glasi: „Osoba koja ostvaruje naknade i usluge iz sustava socijalne skrbi ne
može njihovim korištenjem postići povoljniji materijalni položaj od osobe
koja sredstva za život ostvaruje radom ili po osnovi prava koja proizlaze iz
rada.“ Vodeći se načelom socijalne pravičnosti,
građani s višim prihodima od koji se očekuje da pomažu socijalno
ugroženijima, ne bi se trebali dovoditi u nepovoljan položaj, već bi se u
osmišljavanju kvalitetnog modela upravljanja javno najamnim stanovima u
vlasništvu Grada Zagreba, a u svrhu pomoći socijalno najugroženijima trebalo
voditi Načelom socijalnih inovacija, Članak 15., Zakona o socijalnoj skrbi: „Socijalne inovacije podrazumijevaju usluge,
modele ili proizvode kojima se istodobno podmiruju socijalne potrebe
učinkovitije od drugih te stvaraju novi društveni odnosi i suradnja, što se
odnosi na razvoj inovativnih rješenja, novih organizacijskih oblika ili novih
oblika suradnje i financiranja, a radi rješavanja socijalnih problema.“
Dakle, trebalo bi osmisliti model koji pomaže socijalno najugroženijima,
pritom ne ugrožavajući životni standard, egzistenciju i stabilnost ostalih
građana, već koristeći financijsku moć tih građana za uspostavu održivog i
odgovarajućeg modela za sve građane Grada Zagreba. Građani koji nemaju na adekvatan način
riješeno stambeno pitanje, ne bi trebali biti onemogućeni natjecati se za
javni najam jer dostižu prosječna primanja Grada Zagreba iz razloga što
prosječna primanja nisu u skladu s prosječnim cijenama stanova na tržištu
(bilo za najam, bilo za prodaju). Također, ograničavanje prema prihodovnom
cenzusu ne bi se trebalo uvoditi, jer sama plaća ne daje pravu i potpunu
sliku nečijeg bogatstva tj. mogućnosti. Plaćom se ne dokazuje bogatstvo, već
se prvenstveno dokazuje koliko neki građanin doprinosi državnom i gradskom
proračunu, koliko finacira zdravstveni sustav te koliko pomaže socijalno
ugroženim sugrađanima. Za izračun bogatstva treba se koristiti zbroj sve
imovine osobe, materijalne i nematerijalne. Bogatstvo je imovina, a ne plaća.
U suprotnom, gledajući isključivo plaću, mnogi će i dalje primati socijalnu
pomoć i voziti BMW, bez obaveze rada, dok se oni koji primaju plaću voze
gradskim prijevozom (po najvišoj cijeni!!) i odrađuju prekovremene sate
kojima premašuju dozvoljeni limit za najam priuštivog stana. Pri tome takav
zaposleni najmoprimac je možda u neprilici (npr. otplaćuje kredit bivše
supruge, osoba je s invaliditetom ili se brine za takvu osobu u svojem
kućanstvu, ima stare roditelje koji ne mogu dobiti priuštivi smještaj u
domovima za starije jer nema dovoljno kapaciteta, pa su liste čekanja
preduge) te nije u prilici živjeti s ispodprosječnom plaćom, jer mu je većina
plaće opterećena dugovanjima, zbog kojih ne može stjecati bogatstvo u vidu
bilo kakve imovine. S druge strane, i da ne postoji takvo financijsko
opterećenje na plaću, postoje druge vrste, nazovimo ih „pozitivnog“
opterećenja, u obliku ulaganja u budućnost i osobni razvoj, kao što je npr.
dodatno školovanje, edukacije i sl., a kojima građanin ne samo pomaže sebi,
već, povećanjem svoje plaće, kroz porez i prirez opet daje više zajednici.
Također, ulaganjem u osobni razvoj doprinosi zajednici i na nematerijalan
način. Osobe koje zarađuju više, nisu osobe koje treba stigmatizirati, već su
one stupovi na kojem društvo gradi svoju zdravu ekonomiju. Trganjem takvih
stupova, ne samo da oni tonu, tone cijela zajednica. Jer, stupovi su pouzdani
samo onoliko koliko je čvrst njihov temelj. A krov nad glavom je
egzistencijalni temelj koji omogućuje osobi da bude zaposlena, da bolje radi,
da više zarađuje, a time i više pridonosi društvu. I to društvo ga ne bi
trebalo odbacivati zato što može imati više, već bi ga trebalo podupirati da
ima još više, jer samo tako svi mogu imati više. Stoga predložene kriterije kojim se
isključuju natjecatelji/najmoprimci na temelju primanja treba odbaciti, a
sadašnji kriterij treba ostati neizmjenjen (natjecatelji/najmoprimci ne mogu
u vlasništvu imati nekretninu na cijelom području koje nastanjuju oni koji se
mogu natjecati), a ne samo na području Grada Zagreba i Zagrebačke županije
kako je u prijedlogu nacrta navedeno. S time da bi Grad trebao vršiti bolju
kontrolu nad najmoprimcima po pitanju stjecanja i prodaje nekretnina tijekom
svih godina korištenja javnonajamnog stana bilo po cijenama za socijalno
ugrožene, bilo sa slobodno ugovorenom najamninom. Prihodovni cenzus treba se koristiti u
korist građana Grada Zagreba (kod socijalno najugroženijih građana), a ne na
štetu građana Grada Zagreba koji rade i privređuju (onih koji uplaćuju
najviše prireza iz kojeg se i pomaže socijalno najugroženijima). Natječaji koji bi se raspisivali prema iznad
predloženim odvojenim odlukama (posebna odluka za socijalni, posebna za javni
najam i posebna za zbrinjavanje osoba pod međunarodnom zaštitom), trebali bi
ukazivati na određenu kvotu raspoloživih stanova za svaku kategoriju. Na taj
način Grad bi omogućio priuštivo stanovanje - koje financiraju svi građani
koji plaćaju prirez, a najviše oni koji ga plaćaju više – svim građanima koji
nisu u mogućnosti riješiti svoje stambeno pitanje na financijski održiv i
stabilan način. Odnosno, na taj način gradskom imovinom upravljalo bi se na način da se svim građanima koji uplaćuju
prirez omogući povrat uloženoga, uvažujući svačije pravo na stanovanje. Takav
princip stvorio bi kolanje novčanih sredstava u fondu za upravljanje gradskim
nekretninama, odnosno, stvorio bi se samoodrživ sustav javnog i socijalnog
stanovanja te sustav zbrinjavanja osoba pod međunarodnom zaštitom, a ne
sustav koji konstantno crpi sredstva na račun građana koji rade i zarađuju, a
zauzvrat ne dobivaju ništa. Načelna primjedba i prijedlozi s obrazloženjem (5): Ukoliko dođe do usvajanja prijedloga iz
ovoga nacrta stvorit će se još veća potražnja za stanovima za dugoročni
najam, i to na tržištu na kojem već konkurira kratkoročni najam i na kojem su
cijene najma u visini rata kredita, koje mnogim građanima ne mogu biti
odobrene. Time se prisiljava građane da ulažu većinu
svojih financijskih sredstava za stambeno zbrinjavanje, odnosno, slabi
njihova financijska moć na ostalim tržištima tj. stvara se „nepriznati“ sloj
socijalno ugroženih građana koji nemaju financijsku moć sudjelovati u razvoju
ekonomije grada. Time nastaju velika socijalna raslojavanja,
pri čemu oni „u sredini“ najviše trpe, jer s jedne strane financiraju
socijalno najugroženije, dok su s druge žive pod financijskim pritiskom onih
najbogatijih koji im uvjetuju cijene onih roba/usluga koje su primarna
egzistencijalna potreba (stanovanje). Ista situacija dogodit će se na tržištu
nekretnina za prodaju, čije cijene nisu prilagođene građanima Grada Zagreba
koji žive od primanja vidljivih na platnoj listi, već isključivo osobama koje
žive od naplate najamnine, turističke rente i osobama iz zemalja EU s višim
standardom (tj. koje žive u mjestima s višim prosječnim plaćama). Načelna primjedba i prijedlozi s obrazloženjem (6): Nacrt prijedloga Odluke treba biti pažljivo
sastavljen na temelju detaljne analize i provedenog istraživanja o
problematici stanovanja u Gradu Zagrebu. Prijedlozi bi trebali biti doneseni
u skladu sa stvarnim potrebama građana Grada Zagreba, a u cilju rješavanja
problema stambenog zbrinjavanja, a ne stvaranja problema. Predlažem da se
nacrt prijedloga Odluke povuče radi temeljitog preispitivanja razloga i
ciljeva koji stoje iza ovoga nacrta prijedloga te da se pomno prouče
postojeći akti i provedene studije, i da se predloži novi nacrt sa
kvalitetnijim rješenjima, onakvim rješenjima koja će služiti građanima Grada
Zagreba u rješavanju ovako važnog egzistencijalnog pitanja kao što je
stanovanje. Za primjer navodim samo neke: 1. Za
razumijevanje Modela javnog najma, kako je primijenjen u Gradu Zagrebu te
njegove kvalitete i doprinos u integraciji stanovnika predlažem pažljivo
iščitavanje znanstvenoga rada „Kvaliteta stanovanja u programu javnog
najamnog stanovanja: primjer Novog Jelkovca“, koji su napisali profesori
Gojko Bežovan i Josip Pandžić sa Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. 2.
Zanimljiva je i knjiga Ive Marčetić: „Stambene politike u službi prostornih i
društvenih (ne)jednakosti“, koja, između ostaloga govori o priuštivosti
stambenog prostora u Gradu Zagrebu. U poglavlju u kojem obrađuje ovu tematiku
iznosi podatke o cijenama najma na slobodnom tržištu te propituje tko si može
priuštiti stanovanje s takvim cijenama u usporedbi s prosječnom plaćom u
Gradu Zagrebu. Posebnu ju zabrinjava porast broja mladih ljudi koji ostaju u
roditeljskom domu do godina u kojim su već trebali zasnovati vlastitu
obitelj, zaključujući:“ Ovaj porast (mladih koji predugo ostaju u
roditeljskom domu) možda možemo pripisati upravo porastu cijena najma na
tržištu i sve veće prekarnosti najmoprimaca s obzirom na porast turističkih
noćenja u Zagrebu i u gradovima na obali, ali i činjenici da liberalizirano
tržište rada onemogućuje ovoj skupini pristup stambenim kreditima i javnim
programima koji se baziraju na ovom tipu zaduživanja.“ (str. 168). Na istoj
stranici te knjige, Iva Marčetić ustvrđuje:“ Uslijed
prikazanog zanemarivanja regulacije tržišta najma, duboke nesigurnosti takvog
stambenog statusa i činjenice da se radi o stambenom statusu je jedina
alternativa vlasništvu nad stambenim,
a da je ipak detektiran porast tog oblika rješavanja stambenog
pitanja, može se zaključiti da je to sfera u koju bi se trebalo intenzivno
intervenirati regulacijom i politikama koje idu u smjeru povećanja sigurnosti
stanovanja u najmu.“ Tvrdnja je na mjestu, definitivno bi trebalo donositi
odluke u smjeru povećanja sigurnosti stanovanja u najmu, i to za sve građane
koji nemaju u vlasništvu nekretninu. 3. Ne
treba zanemariti niti „Policy rješenja na temelju provedenog istraživanja o
strukturi stambenih statusa i stambenim potrebama za različite društvene
skupine u gradu Zagrebu“ (Pravo na grad, 2022.) za koje je provedeno anketno
istraživanje o stambenim statusima, strukturi vlasništva i stambenim
potrebama za različite društvene skupine. Provedeno istraživanje prikazuje
„do koje je mjere pri oblikovanju održivih stambenih politika potrebno
granulirati stambene situacije i stambene potrebe stanovništva.“S obzirom na
sav trud uložen u istraživanje i pisanje, a i financiranje ovakvih studija,
šteta bi ih bilo ne iskoristiti. 4. Nacrt
prijedloga Odluke o najmu trebalo bi uskladiti sa Strategijom upravljanja
imovinom Grada Zagreba za razdoblje 2020.-2026.godine. 5. Nacrt
prijedloga Odluke o najmu trebalo bi uskladiti i s Nacionalnim planom
stambene politike RH do 2030. i Akcijskim planom za provedbu Nacionalnog
plana za razdoblje 2023. do 2024. te bi u tom smislu trebalo pričekati da se
prvo usvoje navedeni dokumenti. 6. Nacrt
prijedloga Odluke o najmu trebalo bi uskladiti s vrijednostima koje promiče
Ustav Republike Hrvatske, a koji definira Republiku Hrvatsku kao „jedinstvenu
i nedjeljivu demokratsku i socijalnu državu u kojoj se jamče i osiguravaju
ravnopravnost, slobode i prava čovjeka i državljanina, te promiče njihov
gospodarski i kulturni napredak i
socijalno blagostanje.“ Jer, kao što je u načelnim primjedbama već ustvrđeno,
a bit će i u narednim prijedbama za pojedine članke –
prijedlozi iz ovoga nacrta obeshrabruju građane da postignu bolji životni
standard, jer se povećanjem primanja povećava i rizik od gubitka krova nad
glavom. 7. Nacrt
prijedloga Odluke o najmu trebalo bi uskladiti sa Zakonom o socijalnoj skrbi,
s posebnim naglaskom na: Načelo
socijalne pravičnosti (članak 5): „Osoba koja ostvaruje naknade i usluge iz
sustava socijalne skrbi ne može njihovim korištenjem postići povoljniji
materijalni položaj od osobe koja sredstva za život ostvaruje radom ili po
osnovi prava koja proizlaze iz rada.“ I s naglaskom na Načelo socijalnih
inovacija, (članak 15.) : „Socijalne inovacije podrazumijevaju usluge, modele
ili proizvode kojima se istodobno podmiruju socijalne potrebe učinkovitije od
drugih te stvaraju novi društveni odnosi i suradnja, što se odnosi na razvoj
inovativnih rješenja, novih organizacijskih oblika ili novih oblika suradnje
i financiranja, a radi rješavanja socijalnih problema.“ |
Nacrt prijedloga Zaključka
o visini najamnine za stanove kojima upravlja Grad Zagreb |
Cijena robe / usluge, u ovom slučaju najma
stana ne može se određivati prema prihodu najmoprimca, odnosno prihodu
pojedinog kućanstva, već cijena treba biti temeljena na vrijednosti
robe/usluge koja se pruža – u ovom slučaju vrijednosti stana koji se daje u
najam. Nacrt prijedloga Zaključka treba uskladiti s PROVEDBENOM UREDBOM
KOMISIJE (EU) 2021/1049 o načelima za procjenu usluga stanovanja, a kojom se
propisuju temeljne metode izračuna najamnine. Uredba nigdje ne navodi izračun
najamnine prema prihodu najmoprimca/kućanstva, već se sve metode baziraju
isključivo na elementima stana koji se iznajmljuje. Pa tako u izračun mogu
biti uključeni različiti elementi, poput kvadrature stana, starosti zgrade u
kojoj se nalazi, lokacije na kojoj se nalazi i opremljenosti stana. Kao što je cijena za najam stanova za
socijalno ugrožene određena prema kvadraturi stana kojeg najme, na isti način
treba određivati i cijenu za priuštivo stanovanje prema Modelu javnog najma,
s time da se uspostavlja druga osnovica za izračun cijene najma prema
kvadraturi. Ta osnovica treba biti uspostavljena na temelju vrijednosti
stana, a ne prihoda kućanstva koje je u najmu stana. U slučaju donošenja ovakvog Zaključka upitna
postaje sama ideja priuštivog stanovanja za sve građane. Jer, javni najam
treba omogućiti građanima koji nemaju
riješeno stambeno pitanje da si osiguraju krov nad glavom na način da, kada
plate najam, uspiju održati svoj životni standard. Ako se predloženi
Zaključak usvoji, priuštivo stanovanje izjednačit će se sa stanovanjem za
socijalno najugroženije, koje je poseban model i za koje postoje posebne
kvote (jer postoje natječaji za socijalni najam, po drugim kriterijima i po
drugom cjenovnom modelu). No, oba modela trebaju promicati priuštivo
stanovanje za svoje korisnike i zaštiti ih od divljanja tržišnih cijena,
omogućivši im ekonomsku i lokacijsku stabilnost. Stoga je nacrt prijedloga
ovoga Zaključka donesen u suprotnosti s
Načelom pravičnosti, propisanoga Zakonom o socijalnoj skrbi, a kojim
se izrijekom sprječava korištenje prihodovno cenzusa na način koji dovodi
određenu skupinu građana u nepovoljan položaj: „Osoba koja ostvaruje naknade
i usluge iz sustava socijalne skrbi ne može njihovim korištenjem postići
povoljniji materijalni položaj od osobe koja sredstva za život ostvaruje
radom ili po osnovi prava koja proizlaze iz rada.“ U slučaju donošenja Zaključka prema
predloženome nacrtu, nameće se pitanje koja je strategija upravljanja Grada
Zagreba gradskom imovinom. Jer, ako cijena ne ovisi o vrijednosti robe/usluge
tj. financijskim izdacima potrebnima za održavanje stanova, već o tome koliko
ljudi u najmu je zaposleno i koju plaću primaju, postaje nejasno na čemu Grad
Zagreb bazira svoja financijska predviđanja prilikom upravljanja nekretninama
koje ima u vlasništvu. Nacrt prijedloga Zaključka potrebno je uskladiti sa Strategijom
upravljanja imovinom Grada Zagreba za razdoblje 2020.-2026. u kojoj se ne
nalazi kategorija „priuštivi stanovi“, a koja se koristi u ovome Nacrtu
prijedloga Zaključka. Ili je potrebno prije donošenja Zaključka koji koristi
kategoriju „priuštivi stanovi“, istu prvo uvesti i definirati u Strategiji. |
PRIMJEDBE I
PRIJEDLOZI 3:
Nacrt prijedloga Odluke o
najmu |
Primjedbe: 1.Ovakav prijedlog Odluke ne uzima u obzir
ugrožene društvene skupine (mlade obitelji, samačka kućanstva, unutarnji
migranti, starije osobe, razvedeni parovi) koje po prirodi nisu organizirane
u organizacijama civilnog društva te posljedično nisu zaštićene ni na
lokalnoj ni na državnoj razini jer bi donošenjem ovakve Odluke isti bili
prisiljeni iseliti iz stanova. Sukladno procjeni stambenih potreba u Gradu
Zagrebu, prof. dr. sc. Gojko Bežovan, redoviti profesor socijalne politike na
Pravnom fakultetu u Gradu Zagrebu, ukazao je na ranjivost mladih obitelji i
samaca jer je navedena populacija izložena nekontroliranom privatnom javnom
najamnom tržištu na kojem si ne može priuštiti pristojno stanovanje te je
prisiljena dijeliti stambeni prostor sa širom obitelji ukoliko istu ima u
Gradu Zagrebu a ukoliko nema skoro polovicu svojih primanja bi trebali
izdvojiti na plaćanje tržišnog najma te bi se na taj način njihova primanja
svela skoro na visinu minimalna plaće u RH. Nepriuštivost pristojnog
stanovanja negativno utječe na demografski razvoj a okidač je i za odluke
mladih o iseljavanju iz zemlje. Nadalje, navedeni prijedlog je u
kontradiktornosti s predstavljenim projektom na sastanku „Inicijative 4
grada“ održanog u Rijeci u lipnju ove godine na kojem je bio prisutan i
gradonačelnik Grada Zagreba na kojem je navedeno da „svi zajedno smatraju da
je rješenje u gradnji i stavljanju na tržište velikog broja stanova u
dugoročni najam kao bi mogli privući neke nove mlade ljude da dođu stvarati
neke nove vrijednosti“ a ne, kako je predloženo ovom odlukom iste izbacivati
iz stanova koji su prilikom ulaska u iste ušli kao dugoročni najmoprimci. 2. Navedeni prijedlog odluke zapravo uklanja
postojanje javnog najma jer je istim prihod kućanstva stavljen u prvi plan u
ostvarivanju prava na najam što je u pravilu osnova za stjecanje socijalnog
najma a ne javnog najma. Uklanjanjem javnog najma gubi se puno prednosti koji
isti posljedično donosi kao što je osiguravanje progresivnijeg involviranja
njegovih korisnika u životu zajednice, jačanje socijalne integracije i
kohezije, potencijal socijalnog ulaganja s vrlo održivim povratom u bliskoj
budućnosti te prije svega financijska održivost samaca i mladih obitelji. 3. Smatram da je navedeni nacrt odluke
otvoren za savjetovanje sa zainteresiranom javnošću u razdoblju od 21. srpnja
2023. do 20. kolovoza 2023. za vrijeme godišnjih odmora u kontradiktornosti s
glavnim principom da takva odluka treba biti usredotočena na korisnike i biti
sačinjena s njima i nikada bez njih. Nadalje napominjem da je ista
antidatirana na službenoj stranici Grada Zagreba (prvo je na javno
savjetovanje stavljen prijedlog Zaključka o visini najamnine 25. srpnja 2023.
dok je tek 27. srpnja 2023. stavljen nacrt ove Odluke) te se time izgubila
transparentnost i mogućnost pravovremenog i pripremljenog reagiranja na istu. Prijedlozi: 1. Potrebno je izvršiti dodatna istraživanja
prije svega u otvorenoj komunikaciji s
korisnicima najma navedenim u točki 1. te sukladno istom izmijeniti
prijedlog Odluke. 2. Ukloniti prihodovni cenzus kao osnovu za
ostvarivanje javnog najma te isti iskoristiti samo u prijedlogu Zaključka o
visini najamnine kao jedan od faktora utvrđivanja iste. |
[2] Kodeks savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u
postupcima donošenja zakona, drugih propisa i akata
(https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2009_11_140_3402.html)
[3] Zakon o procjeni učinaka propisa (NN 44/17)
[4] Mišljenje Povjerenika za informiranje od 29. studenoga 2018. (KLASA:
008-08/18-01/2; URBROJ: 401-01/04-18-38)
[5]https://n1info.hr/vijesti/a479263-andquotnovce-za-subvenciju-kredita-prebaciti-u-programe-gradnje-stanova-za-najamandquot/
[6]Stanovanje i
stambena politika u Hrvatskoj; prof.dr.sc. G. Bežovan
[7] Učinci stambenog zbrinjavanja mlađe populacije na demografske trendove
u Zagrebu; prof.dr.sc. G. Bežovan; prof.dr.sc. D. Jakovčević (Izvorni
znanstveni rad UDK: 365-053.6:314 doi: 10.3935/rsp.v30i1.1800 Primljeno:
siječanj 2021.
[8]https://n1info.hr/video/newsroom/arhitektica-o-subvencijama-stambena-politika-ne-vodi-se-na-dobrobit-gradana/
[9] Plan izgradnje javnih stambenih zgrada za najam; https://www.tportal.hr/biznis/clanak/becki-model-socijalnih-stanova-prezivio-je-sve-krize-mogu-li-i-hrvati-odustati-od-opsesije-vlasnistvom-foto-20230529?meta_refresh=1
[11] Ustav Republike Hrvatske (NN 56/90, 135/97, 08/98, 113/00, 124/00,
28/01, 41/01, 55/01, 76/10, 85/10, 05/14)
[12]
https://www.tumblr.com/arspublicae/90444608599/model-za-novi-jelkovec-intervju-s-gojkom-bezovanom
[13] Strategija upravljanja imovinom Grada Zagreba za
razdoblje 2020.-2026. godine; str 122
[14] Kvaliteta stanovanja u programu javnog najamnog stanovanja: primjer
Novog Jelkovca; prof.dr.sc. g. Bežovan; prof.dr.sc. J. Pandžić; DOI
10.5673/sip.58.1.2.; UDK 351.778.5; 316.334.5(497.5Zagreb); Izvorni znanstveni rad,
2020
[15] https://mpgi.gov.hr/vijesti-8/krece-izrada-strateskog-dokumenta-o-stanovanju-i-stambenim-politikama-hrvatske/15323
[16] Zakon o suzbijanju diskriminacije (NN 85/08, 112/12)
[17] Sukladno definiciji, govor mržnje uključuje: javni govor, izrečen u javnom
prostoru ili proširen u javni prostor putem medija, internetskih platformi ili
društvenih mreža; govor koji za cilj ima napasti, ocrniti, obezvrijediti,
dehumanizirati, demonizirati, obespraviti, zastrašiti ili nahuškati na neku
osobu ili skupinu ljudi; osoba ili skupina ljudi koja je izložena govoru mržnje
mora biti prepoznatljiva po nekoj tzv. zaštićenoj karakteristici zbog koje je
izvrgnuta govoru mržnje
[18]https://skupstina.zagreb.hr/UserDocsImages/neslu%C5%BEbeni%20pro%C4%8Di%C5%A1%C4%87eni%20tekstovi%20akata/Statut%20Grada%20Zagreba%20(interno%20pro%C4%8Di%C5%A1%C4%87eni%20tekst).pdf
[19]
https://danas.hr/videovijesti/vijesti-videa/tomasevic-o-komarcima-i-nepokosenoj-travi-svatko-tko-ima-dvoriste-zna-da-trava-ovo-ljeto-raste-kao-luda-8518223c-40d8-11ee-871a-c2bf9135dd9c
[20] Zakon o socijalnoj skrbi (NN 18/22, 46/22, 119/22, 71/23)
Primjedbe
Objavi komentar